Ribb och Gröna lund.

 
För snart ett år sedan gav jag Mr Right ett presentkort innehållandes en ribbåtstur i Stockholms skärgård i födelsedagspresent och idag så utnyttjade vi presentkortet. Första och enda morgonen på den här semestern som vi behövt ställa klockan för att inte försova oss. Vi hade bestämt med företaget som kör ribbåtarna att vi skulle avgå från Museikajen klockan 11 så 10:30 var vi på plats och tjuvkikade lite på båtarna. Den ena större än den andra.
 
Till en början trodde Mr Right och jag att det bara skulle bli vi och två par till som skulle med på den 1,5 timmes långa turen med allt eftersom minutrarna tickade på anslöt sig fler och fler ribbåtsintresserade. Mr Right och jag hade gjort sällskap in till Museikajen med våran vän Daniel, som efter min och Mr Right´s ribbåtstur skulle följa med oss för en dag på Gröna lunds nöjesfält. När vi lämnade ifrån oss Mr Right´s presentkort på ribbturen frågade killen som skulle köra oss om inte Daniel också ville följa med men Daniel tyckte det var för dyrt.
 
 
Döm om vår förvåning när Daniel efter att han vinkat av oss, plötsligt kommer bakom oss på bryggan med en biljett i handen! När alla som skulle med ribbåten hade kommit fick vi välja overaller som vi fick ha på oss. "One size fits all" stämde inte alls in på mig som ändå fick bland dom minsta overallerna som dom hade att tillgå. Vidare fick vi välja "skidglasögon" och flytväst och sedan var vi redo att kliva ombord på en av dom största ribbåtarna. Efter en kort instruktion om hur vi skulle bete oss då vi var ute på vattnet så påbörjade vi turen. 10 minuters mjukstart innan Jonas som killen som körde ribben hette drog på. REJÄLT.
 
När vi närmade oss slutet på ribbåtsturen och hade fått sett allt från Djurgården, Nacka Strand till Fjäderholmarna och Vaxholm kastell så drog Jonas på om möjligt ännu mer. Det blåste rejält och vinden piskade i mitt hår. Helt plötsligt ser jag hur Jonas siktar på en av Vaxholmsbåtarna och tänker att nu är det ute med oss (klart killen har kontroll men ändå!)! Jag tror att vi kommer krocka med Vaxholmsbåten men istället flyger vi på dom höga vågorna som uppstår bakom båten. Jag lättar från den skinnklädda bocken som jag sitter grensle över och flyger säkert upp två dm i luften innan jag tillslut landar igen. Roligt men fruktansvärt läskigt på samma gång! :)
 
Väl framme vid Museikajen igen så tackar vi för en mycket trevlig åktur och jag passar på att fråga vad det var för monstermotorer i ribbåten. Ribben hade två stycken Volvo D6 motorer på 400 hk styck. Jisses...
 
 
Nöjda efter ribben går vi längs Strandvägen mot Djurgården och Gröna lund men bestämmer oss för att göra ett kort stopp på Strandcaféet för en bit mat innan vi fortsätter in på Gröna lund. PRECIS då jag betalat min och Mr Right´s åkband och entré så öppnar sig himlen och ett rejält skyfall öser ner över oss. Perfekt Grönan väder...
 
 
 
 
Inne på Gröna lund åker vi det mesta. Jag avverkade Jetline, Vilda musen, Kvasten, Flygande mattan, Lustiga huset, Kärlekstunneln, Blå tåget, Twister, Radiobilarna och Pop-Expressen. Mr Right åkte även Fritt fall vilket jag aldrig skulle våga :)
 
 
När det kom ytterligare ett skyfall så tog vi skydd på en av Gröna lunds uteserveringar under markisen och där stannade vi tills det värsta var över. Utöver alla attraktionerna fick vi i oss lite sockervadd och en mjukglass, som hör Gröna lund till :)
 
Vid 20-tiden tyckte vi det räckte med Gröna lund, då hade vi varit där sedan ca 13:00 och tog Djurgårdsfärjan till Slussen där vi åt middag på Götgatsbacken innan vi tog pendeltåget hem.

Skriv en kommentar