Måste man byta namn?

När man gifter sig, måste man då per automatik ta mannens efternamn eller är det okej att behålla sitt "flicknamn"? Min nuvarande namnkombination är A.S. Aset. Inte särskilt vackert på något sätt och vis. Och visst skulle jag kunna tänka mig att byta efternamn till Mr Right. Han har ju ett fint, sällsynt efternamn, precis som jag.

Hade Mr Right hetat Andersson eller Svensson hade jag kanske stått på mig lite mer (inget illa menat mot dom som heter så, men jag föredrar speciella efternamn så man sticker ut lite från mängden, särskiljer sig). Krigat för mitt nuvarande efternamn.

Tar jag Mr Right´s efternamn så blir min nya namnkombination A.A. Anonyma... Lika illa det, men det finns ju en tredje variant på det hela. Att jag behåller mitt efternamn och lägger till Mr Right´s. Då blir namnkombinationen A.S.A. ASA - gör inte dom typ... lås? Tur det är många, många månader kvar. Tur att jag inte behöver bestämma mig just nu, just idag.

Hur gjorde du? Vilket efternamn har du? Var det självklart att du skulle ha det efternamn du har?

1 kommentarer

  1. Angelica
    2011-07-26 kl 08:21:17
    Jag ska ta min "Mr. Right's" efternamn. Visst vi har bägge också ovanliga efternamn, men jag ska ta hans då jag och min mamma (mitt efternamn) inte är riktigt överens.

    Våran dotter kommer också hon få heta E i efternamn. Kommer radera B i mitt namn. Men är och kommer alltid förbli flicknamnet ändå ju :)



    Ni kommer säkerligen på något bra, eller varför inte byta namn bägge två? Finns ju dem som gör så med för att slippa allt kiv bägge parter emellan !



Skriv en kommentar