Dag 10: Calles & en... cappuccino till?

Sista riktiga dagen i Lübeck och vi "flydde" stan ett par timmar för lite autobahn körning (Mr Right har kört varenda meter vi varit på tysk mark) till Rostock. Med gps:en som hjälp hittade vi utan problem fram till vårat mål för dagen, dryckesbutiken Calles!

Inne på Calles, där du kan köpa det mesta inom dryck och då främst alkoholhaltig sådan fick Mr Right gå loss på hyllorna medans jag drog kundvagnen. Det blev ett par plattor med öl, två kartonger med flaskvin, en Champagne och lite sprit innan vi nöjda över "fynden" återvände till Lübeck. Lagom till att vi parkerat bilen på hotellets parkering började hungern falla på och vi tog en varsin tonfisk sallad vid kanalen innan vi mätta och belåtna gav oss av på lite fönstershopping. Mr Right var sugen på en pikétröja men fann ingen han tyckte var klockren så vi fortsatte till caféet vi suttit vid igår och beställde på engelska in en stor öl till Mr Right och en cappuccino till mig.

Nöjda och belåtna efter shoppingen och den goda lunchen satt vi och njöt i solen i några timmar innan jag kände att törsten började falla på. När jag efter mycket om och men fick tag i en servitör och skulle beställa två stora öl (jag pekade tillochmed på ölen) så blev något otroligt fel. För ca 20 minuter senare (dom var allt annat än snabba på caféet) så kom samma servitör ut med en stor öl till Mr Right och en ny cappuccino till mig. Då förklarade jag på engelska att jag inte beställt en cappucino utan en öl varpå servitören gav mig det onda ögat och sa något tyst på tyska (lät som en svordom) och återvände in till köket med cappuccinon.

Direkt tyckte jag att det blev en otrevlig stämning på caféet och efter att ha suttit kanske 30 minuter till, insåg jag att servitören inte tänkte ge mig den öl jag beställt och då försökte jag få betala. Jag satt säkert och viftade med armen i 15 minuter innan Mr Right efter mycket om och men lyckades få dit samma servitör och vi fick betala. Då var jag arg som ett bi och la ingen dricks och sa absolut inte mer än nödvändigt till puckoservitören!

När vi lämnade caféet gick vi in i en av varuhusen och Mr Right hittade en jättefin vit pikétröja från Tommy Hilfiger. Dagen har dock avslutats bra för vi valde att äta middag på en jättemysig restaurang nere vid kanalen. Vi åt båda två rumpstek och åt den (av pappa och min ingifta morbror) omtalade efterrätten apfelstrudel :)

Imorgon checkar vi ut från Mövenpick och Lübeck och kör hela långa vägen hem till Karlstad.

Skriv en kommentar