Dag 8: Deutschland, für alle!

Måndag och vi lämnade Danmark och Esbjerg och för Tyskland och Lübeck!

Mr Right som aldrig tidigare besökt Tyskland och därför inte heller kört på tyska autobahn fick bli dagens chafför och tog oss med hjälp av gps:en på ca 3 timmar in i Tyskland och till den vackra staden Lübeck. Då vi kom fram ca två timmar innan incheckningen på hotellet så bestämde vi oss för att parkera bilen på hotellets parkering och ta en kort promenad in till stan för en bit mat och utforskning.

Jag har varit i Lübeck en gång tidigare, men då jag inte var särskilt gammal vid tidpunkten så såg jag fram emot att se vad jag mindes och inte. Lunchen åt vi på den omtalade restaurangen Potter´s som ligger nere vid kanalen. Jag åt en klassisk wienerschnitzel och Mr Right åt oxfilé innan vi till fots tog en rejäl promenad på stan. Vid halv tre återvände vi till Mövenpick, som vårat hotell heter (ja det är den gigantiska lyxglass kedjan!) och checkade in. Våra hotellrum är jättefint och vi har fått en varsin(!) 140 cm säng att sova i!

Snart ska vi ge oss ut på stan igen, det blir säkert ännu mer stadsvandring, lite (fönster?)shopping och en middag på stan! Imorgon ska vi åka guidad tur på kanalen och spana in lite marsipantillverkning! :)

Skriv en kommentar