Förköpsremsan som gjorde min dag!

Andra dagen på kursen och jag är inte riktigt lika matt som igår, men visst, fortfarande känner jag mig inte van vid all korvstoppnings av lagar och paragrafer. Idag var minst lika intressant som igår och dagen blev inte sämre av att jag redan från början visste att jag skulle få träffa min väninna Susanna efter kursdagens slut!

Då jag vaknade imorse så löd temperaturbeskedet - 21 grader! Trotts detta tog jag på mig leggings och en lång stickad kofta. Väl på väg till kursen insåg jag att det var inte bara jag som stod och små huttrade, även pendeltågets växlar verkade frysa för det var växelfel någonstans norr om stan som bidrog till vissa förseningar i trafiken. Jag som alltid är ute i extremt god tid kom 15 minuter innan kursdagen skulle börja, trotts förseningen.

Vid 16:30 då kursdagen var slut bestämde jag mig för att ta en promenad från Snickarbacken till Gamla stan där jag på restaurang Vapiano skulle möta Susanna. Det blev en mycket trevlig middag innan vi gemensamt tog en promenad till Södra station där jag tog pendeltåget hem. Trotts att det gått mer än en hel arbetsdag så kvarstod morgonens växelfel men jag hann gått och väl fram för att hinna med anknytande buss. Jag var till och med där i så god tid att jag bestämde mig för att redan idag (ikväll) köpa en förköpsremsa för att slippa köpa den imorgon. Då jag står och väntar på att mannen i spärren ska sätta sig ner och öppna luckan i spärren så hinner jag fundera på om det verkligen är vettigt att köpa en remsa, eller om jag skulle strunta i det och istället köpa lösa kuponger imorgon då det enbart är två dagar kvar att åka kommunalt.

Jag bestämmer mig i alla fall för att det är lika bra att ha en bussremsa liggandes hemma så då mannen i spärren ställer mig frågan om jag vill ha en förköpsremsa för 110 eller 180 kronor blir jag förvånad och säger "Jaha finns det både och? Vad är skillnaden på dom? Har den ena remsan färre klipp än den andra?". Då mannen mitt emot mig svarar "Nej madam, den ena är för ungdomar..." kan jag knappt hålla mig och brister ut i ett gigantiskt leende samtidigt som jag säger "Jaha, då får jag nog tyvärr be om en förköpsremsa för 180 kronor".

Det bör tilläggas att en ungdomsremsa gäller för ungdomar upp till 20 år. Jag är visserligen snart bara 6 år över den gränsen, men ändå... Detta kommer jag leva LÄNGE på! :)

Skriv en kommentar