Köpa eller hyra?


Bild lånad från Bröllop.se

En fråga till experterna - ska man köpa eller hyra brudklänningen? Jag träffade härom veckan min väninna Katja och hon berättade att då hon var i fullfärd med att planera sitt kommande bröllop (hon gifte sig för tre år sedan) så jämförde hon priserna mellan att köpa och att hyra en brudklänning och på hennes klänningsval skiljde det inte mer än 1500 kronor. Behöver jag ens nämna att hon köpte sin drömklänning och att den sedan den stora dagen hänger i hennes klädkammare?

Min första och största tanke har hela tiden varit att jag ska hyra brudklänningen då jag inte kommer använda klänningen vid något annat tillfälle än på den stora dagen. Sen tycker jag det vore synd att ha köpt en klänning som bara hänger i garderoben och tar upp plats, och jag tror tyvärr inte att tex. jag och min syster har samma smak (eller storlek heller för den delen) på klänning så att den kommer kunna "gå i arv" till henne.


Klänning märkt Benjamin Roberts

Hur gjorde ni, hyrde eller köpte du din brudklänning? Och stämmer det att de verkligen bara skiljer 1500 kronor mellan att köpa och hyra en klänning? Tips mottages varmt!

2 kommentarer

  1. Angeliqa
    2011-02-07 kl 19:54:07
    Jag köpte min klänning. Fast min kostade inte i närheten så mycket som klänningar i butiker gör eftersom jag har en vintageklänning.

    Det här med pris kring hyra/köpa är ju väldigt olika beroende på vad det är för klänning man skall ha. Kan man tänka sig att köpa klänning second hand är det nog definitivt billigaste.



    Jag hade ett ganska enkelt val ändå (fast det var sjukt svårt haha) eftersom ingen nyproducerad klänning kunde leva upp till de krav jag ställde på klänning (jag är väldigt inspirerad av 50-talet).

2 kommentarer

  1. Charlotte- mamma till Mirabelle
    2011-02-08 kl 20:56:01
    Jag köpte min klänning. Där jag var fanns det bara ett begränsat urval av klänningar som man kunde hyra, och det var väldigt dyrt att hyra också.

    Så jag kände att jag då hellre köper en klänning och sedan får tillbaka lite utav pengarna om jag säljer den än inget alls när man ska lämna tillbaka klänningen.

Skriv en kommentar