Tema.

Vissa går i vitt, andra i svart, en del i rosa eller till och med guld. Jag pratar så klart om färgteman på bröllop!

Vilken färg är önskvärd på ett bröllop? Och vilken är det inte? Finns det någon färg som är tabulagd i bröllopssammanhang? Brons-kopparfärgat, så som vissa nagellack kan vara. Med en stänk av metallic gnister i, det gillar jag. Fast hör det hemma på ett bröllop och är det genomförbart? Knappast...

Svart är tufft, i alla fall om man sätter det i kontrast till vitt eller någon annan färg. Babyblått känns mesigt, nästan som att det är dags för ett dop och inte ett bröllop. Det finns hundra tusen nyanser av rosa och visst är rosa fint, men det gäller i sådana fall att välja rätt nyans. Guld är vackert i rätt mängd, men det känns även det som att det börjar bli allt vanligare och jag gillar ju att sticka ut lite, gå mot strömmen så att säga.

Och vad är det då som ska vara i den färgen man väljer, för att det ska bli ett tema? Inbjudningskorten, brudnäbbarnas klänningar, brudens blombukett och alla andra blommor(?), bröllopstårtan, utsmyckningen av festlokalen och middagsdukningen. Något mer?

Ett bröllop måste ju inte vara begränsat till en eller två färger. Man kan självklart ha fler färger om man så vill, men jag tror att det är bra om man håller sig till max tre färger för att inte göra färgvalet allt för rörigt. Förresten måste jag bara få delge er att jag älskar den enkla men ack så vackra utsmyckningen som de fått till på den översta bilden. Jag älskar idéen med vinglasen som en kombinerad blomster- och ljus utsmyckning. Det är just det jag själv hoppas uppnå, något enkelt men unikt!

Vilket färgtema hade ni på erat bröllop? Har ni någon färg att tipsa om? Kanske en kombination att tipsa om? :)


Samtliga bilder är lånade från Google.se

Skriv en kommentar