Dag 2: Løkken och solsken.

Efter regn kommer solsken sägs det ju och det stämde verkligen här i Skagen. Efter en första regnig och mulen dag i Skagen och Aarbaek (Årbaek) så möttes vi imorse av solsken och en blå himmel!
Efter att ha ätit en stor och gedigen hotellfrukost på hotellet begav vi oss av mot Grenen där dom två haven möts. Riktigt maffigt att ta en promenad så långt ut norr i Danmark du kan och titta på havet och dess strömmar. Olyckligt vis råkade jag kliva på en slemmig, men död, manet på vägen ut och blev rejält rädd. Ingen skada skedd (i alla fall inte för mig). På stranden för evigade jag sedan min och Mr Right´s besök i Skagen med att skriva A ♥ R.

När vi var färdiga vid Grenen fortsatte vi till den "Tillsandade kyrkan" som vi trodde skulle vara en kyrka som delvis eller helt var igensatt med Skagen sand men så var inte fallet. Kyrkan såg vad vi kunde se, helt normal ut. Jag antar att det var en riktig turistfälla :) Efter att ha besökt kyrkan åkte vi till turistfälla nummer två, "Sandmilen". Sandmilen trodde vi var en sandstrand som var typ en mil lång (det kanske det är?). Till skillnad från dom andra turistfällorna i Skagen så hade inte denna någon riktig parkering och vi fick gå, vad som kändes som typ en mil innan vi kom fram till vattnet. Självklart tog jag det obligatoriska doppet av tårna men insåg att jag helst inte ville doppa så mycket ;)

Efter att ha råkat ut för två turistfällor i rad som kanske inte riktigt upp till förväntningarna tyckte jag det räckte med osäkra kort och Mr Right styrde bilen mot Løkken (Lökken). Detta var särskilt kul eftersom jag varit där en gång tidigare, men Mr Right aldrig besökt Lökken. Lökken är bland annat känt för sina fina sandstränder där du får möjlighet att köra ner bilen direkt på stranden - vilket vi så klart också gjorde!

Ett snabbt stopp på stranden för att känna på vattnet och sedan in till Lökken Centrum för en bit mat. Under hela resan har Mr Right och jag haft en himla tur med p-platser och så även nu. Visserligen en betalparkering, men mitt i smeten. Lunchen åt vi på en jättemysig uteservering mitt på stora torget. Vi åt båda en varsin stek med en sallad. Efter maten blev Mr Right badsugen och som tur var hade vi med oss badkläder och handduk så vi styrde tillbaka till stranden och parkerade bilen en bit från strandkanten och Mr Right skuttade i vattnet (kanske med viss modifikation) :)

Kvällen spenderades på hemmaplan. Efter att ha tagit en varsin dusch och fått bort Lökken sanden och det salta vattnet från kroppen så begav vi in till Skagen Centrum där vi åt en jättemysig middag på en uteservering i solen. Jag åt rödspetta med färskpotatis och Mr Right åt en oxfilé. Efter middagen gick vi hand i hand genom Skagen innan vi stannade till för en efterrätt på en glassbar.

Imorgon väntar nya äventyr i Århus! :)

Skriv en kommentar