Dag 3: Århus och 130 km/h.

Redan tredje dagen i Danmark (tiden går fort då man har roligt!) och numera befinner vi oss i Århus.

Efter gårdagen beslutade vi oss att det fick räcka med flängande och idag körde efter frukosten på hotellet direkt till Århus. Danmark har väldigt fina vägar och med en tillåten hastighet på 130 km/h på motorvägen kom vi på 2 timmar till Århus. Efter lite snurrande i olika delar i Århus Centrum (vi var inte riktigt överrens med GPS:en som vi fått låna av pappa, då den ville få in oss på en gågata) hittade vi tillslut någorlunda rätt och beslutade oss att parkera bilen för att sedan till fots försöka hitta hotellet. Detta visade sig vara ett mycket bra förslag för hotellet låg runt hörnet, mitt i smeten och vid kanalen som rinner genom Århus.

Inte lika "flashigt" hotell som det i Aalbaek men ett sagolikt bra läge mitt i smeten. Då vi kom till Århus vid 12-tiden så fick vi även ett annat hotellrum än det vi först bokat och har nu utsikt över kanalen, restaurangerna och caféerna från hotellfönstret. Lunchen åt vi på Ferdinan, en restaurang som tilldelats årets restaurang i Danmark 2009. Jag åt Moule marinière som var precis lika bra som det jag ätit i Bryssel(!) och Mr Right tog en skaldjurssoppa i solen. Om vädret var bra i Skagen och Lökken igår så är det inget mot hur det är i Århus idag. Små lätta moln, men mest klarblå himmel och nästan 30 grader :)

Hotellet ligger så centralt att dom inte har någon egen parkering, men vi låter bilen stå kvar där vi ställde den då vi kom hit tidigare idag. Kostnaden för två dagars parkering mitt i Centrum kommer motsvara två rätter på restaurangen, men det anser jag ändå är billigt jämfört med tex. Stockholm.

Snart ska jag ta en dusch och göra mig redo för att gå ut och äta middag. Ska bli skönt att för första gången på resan slippa ha med sig bilen och kunna unna sig ett glas vin i solen!

Skriv en kommentar