Dag 6: Vad finns att se på Römö?

Idag efter frukost så satte vi oss i bilen för en kort resa till den danska ön Römö (Rømø). Till ön kommer du från fastlandet över en bro vilket gjorde valet av ö att besöka rätt lätt! Både jag och Mr Right hade rätt stora förväntningar på ön men jag kan säga att vi blev rejält besvikna!

Direkt då vi kom till Römö så bestämde vi oss för att åka så långt norrut på ön som det gick, i hopp om att finna en fantastiskt fin sandstrand och där kanske kunna gå och plocka lite bärnsten. Döm om vår förvåning då vägen, då vi började närma oss den mest nordligaste spetsen, upphörde och övergick i ett gigantiskt militärområde. Med varningsskyltar om lasersikte och män med automatvapen vände vi snabbt om bilen och bestämde oss istället för att köra så långt sönderut som det gick.

Även detta visade sig snabbt vara en flopp då det visade sig att den mest sydligaste spetsen var en enda stor färjeterminal för båtarna över till den tyska ön Sylt. Besvikna över att inte fått se någon endaste sandstrand bytte vi tacktik och la in siktet på mitten av ön där vi tillslut hittade en sandstrand. Tyvärr blåste det rätt bra och tidvattnet var väl påtagligt så något dopp i havet eller bärnstensplockande blev det inte.

Besvikna över att finna Römö så intetsägande styrde vi bilen tillbaka mot Esbjerg och turistattraktionerna "Man meets the sea", som är fyra gigantiska statyer av män som sitter precis vid strandkanten och blickar ut över havet. Tillbaka vid hotellet bestämde vi oss för att det var dags för lunch och den åt vi på en uteservering mitt på stora torget, där vi även senare på kvällen åt middagen (fast på en annan restaurang).