Dag 7: Bland jättevillor, sjöstjärnor & sälar.

Sista dagen i Esbjerg spenderade vi med att utforska utkanterna av staden då vi under två dagar bott mitt i smeten och sett precis ALLT av city. Först styrde vi bilen tillbaka till "Man meets the sea" och fortsatte "Strandvejen" (Strandvägen) ner då vi fått tips om att det fanns en hel del häftiga hus att se där. Och vilka hus! Herregud vilken fantasi och arkitektur dom kommer på i Danmark! Det ena huset mer märkligt och maffigt än det andra.

När vi sett tillräckligt med hus styrde vi bilen mot stranden som såg ut som alla andra stränder vi sett längs resan. På vägen tillbaka mot hotellet stannade vi till på fisk- och sjöfartsmuseumet där vi fick se alla fiskar och varelser som lever utanför våran och Danmarks kust. Rätt maffiga fiskar och maneter och ännu häftigare blev det då vi kom till avdelningen för sälarna.

Det började med att sälvårdaren kom fram till mig och frågade på danska om jag ville mata några gigantiska fiskar som simmade runt i ett akvarium intill sälarna. Visst svarade jag och stoppade inte ont anande ner handen i skålen med mat som han höll i. När fiskarna fångat maten jag hade i handen så kände jag en välbekant doft - blötfoder till katter var det jag precis hållt i - usch!

När vi gick vidare ut till sälarnas bassäng bestämde sig sälvårdaren för att ge oss en riktig uppvisning med sälarna genom att erbjuda dom lite fisk. Vilken show och vad söta dom var! Både jag och Mr Right hade stora planer på att försöka smuggla med en säl kut tillbaka till hotellets dusch ;)

Efter att ha sett alla fiskar, maneter, sjöstjärnor, bläckfiskar och andra varelser som finns i havet så gick vi vidare till avdelningen för båtar, motorer och valar. Det fanns tyvärr ingen levande val på museumet men ett intakt skelett av en val som strandat ute på Römö ca 10 år tidigare. När vi kände oss färdiga med fiskarna och havet åkte vi tillbaka till hotellet, åt lunch och köpte med oss lite dryck innan vi körde ut till stranden och havet och la oss och slappade i solen några timmar innan middagen!

Skriv en kommentar