Stockholm i mitt ♥

Vilken helg! Så himla härlig och underbar på alla sätt och vis! :)

I fredags tog jag och Mr Right en promenad ner till pendeltågsstationen för en resa till Globen och klockan 18.00 åkte vi Globen Skyview! För 130 kronor fick vi först se en film om hur Globen byggdes, vilka konserter och föreställningar som varit där samt idéen kring Skyview och efter det fick vi ca en 25 minuters färd på 130 meter höjd där man såg så gott som HELA Stockholm! Om det är värt det? ABSOLUT!

Dock är det att rekommendera att ta eftermiddags- eller kvällsturen så som vi gjorde då "gondolen" (som dom kallar hissen man åker upp med) är rätt dåligt ventilerad. Två små ventilationshål finns det bara och dom räckte knappast till då det i fredags var en av dom vackraste kvällarna i Stockholm på länge.

Då vi var nere på marken igen så hade vi blivit så törstiga av våran åktur att vi var tvugna att besöka Mc Donalds och inhandla en varsin stor läsk innan vi tog bussen till Gullmarsplan för vidare transport till Medborgarplatsen. Därifrån tog vi sedan en promenad upp längs Götgatsbacken och hamnade på Högbergs där jag åt en underbar skaldjurspasta. Från Högbergs tog vi en promenad via Slussen till Gamla stan och vidare mot Kungsträdgården där vi gick in på T.G.I Friday´s där Mr Right fick sig en öl innan vi bestämde oss för att sätta oss på en av glashusen i Kungsgträdgårdens uteserveringar och där blev vi sittandes resten av kvällen, tittandes på människor och pratandes om både det ena och det andra. Samtidigt i Kungsan hade någon reaggaegrupp livekonsert från scenen.

Igår vaknade vi rätt tidigt och efter någon timme smsade syrran och frågade vad vi hade för planer för dagen så jag ringde upp henne och frågade om hon ville följa med mig och Mr Right in till stan för att träffa Robban och Susanna. Sagt å gjort efter att både vi och syrran gjort oss i ordning så tog vi Skruttis (Saaben) in till Söder där vi hittade en p-plats på Åsögatan. Efter en kort promenad var vi återigen på Götgatsbacken och strosade runt bland butikerna innan vi mötte upp Susanna. Tillsammans gick vi mot Gamla stan där vi slog oss ner på ett café och lunchade, lagom till att vi fått in våran mat kom Robban och slog sig ner. Jag fick en jättefin bok av Robban i en försenad födelsedagspresent så nu är sommaren räddad! ;)

Efter att alla var mätta och belåtna fortsatte vi gå runt bland butikerna i Gamla stan innan vi tog en varsin mjukglass och satte oss på bryggan vid Slussen/Gamla stan. Vid 15-tiden började vi runda av pga att vi (jag, Mr Right och syrran) skulle hem till våra föräldrar och grilla. Eftersom Mr Right och jag firade ett halvår som förlovade i fredags så tog vi med oss en välkyld flaska Champagne till mamma och pappa som vi skålade på innan middagen.

Idag har jag och Mr Right tagit det lugnt. Vi var iväg på en bilutställning i Haninge för klassiska sportbilar och snart är det dags för mig att fixa det sista innan jag ska åka och fira min äldre yngre kusin som fyller år på onsdag! :)

Skriv en kommentar