Utmanad!

Jag har blivit utmanad av annan bloggare att besvara lite frågor kring min blogg, mitt bloggande och bloggar rent allmänt. Så här kommer lite frågor och framförallt, svar.

1 - Hur länge har du bloggat? Jag har drivit bloggen The runaway bride sedan januari 2011.

2 - Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga? Jag hade ingen speciell bild av andra bloggare dels för att jag inte dömer bloggare förrän jag kikat in och läst bloggen men även för att jag inte läser så många andra, för mig, okända personers, bloggar. Jag håller mig mest till bloggande vänner.

3 - Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Jag har faktiskt bara två favoritbloggar som jag försöker följa och det är Bingo Rimérs blogg (för att den är rätt underhållande) och den andra är min kusin Sara´s blogg.

4 - Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Jag brukar inte gå tillbaka å läsa mina gamla inlägg, men jag om jag skulle göra det så skulle jag ändå vara nöjd. För det jag skrev där och då, var så jag kände just där och då och det vill jag inte ändra på.

5 - Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? Jag återvänder till ett par bloggar. Dom som ger mig något. Främst vänners men som sagt var även en del "okända". Men totalt kanske jag bläddrar i 3-4 bloggar.

6 - Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)? Av de bloggar jag läser så är 99% privata bloggar där de delger läsaren om sin vardag och liv, men även annat svammel (precis som jag gör). Det är faktiskt bara en enda blogg som är inriktad och nischad.

7 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Den bloggare som jag tycker är mest olik mig måste vara Bingo Rimér med bloggen http://beingbingo.com .

8 - Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Den bloggare som är mest lik mig måste vara... Hmm... svår fråga. Jag tycker inte att någon bloggare är särskilt lik mig.

9 - Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? Dom som känner till att jag bloggar, tror jag tycker om att jag gör det, eftersom de flesta inte finns nära mig eller i min vardag dagligen och genom min blogg ändå kan läsa om vad jag gör och vad jag har för mig.

10 - Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Det vet jag inte, men jag hoppas det. För den jag är i bloggen, är den jag är IRL (in real life) så att säga.

11 - Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Det där är väldigt svårt. Jag har bestämt vart min gräns mellan privat och offentligt går, samtidigt känner jag då och då att jag är stundvis alldeles för utlämnande i bloggen. Men jag försöker bevara delar av mitt privatliv för mig själv och för mina absolut närmaste. Delvis är det även därför som jag censurerar vissa namn genom att byta ut dom till andra, som tex min pojkvän som fått namnet Mr Right i bloggen.

12 - Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Jag skulle aldrig blogga om mitt arbete eller mina arbetskollegor mfl. Iallafall inte på ett utlämnande sätt, utan att först ha fått deras godkännande. Jag skulle inte heller blogga om väldigt privata saker som rör tex. min familj eller mitt förhållande.

13 - I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? Inte alls. Men klart att bekräftelse är roligt. Jag vill gärna ha respons på det jag skriver för att få veta vad ni tycker och tänker om saker jag tar upp. Men det är inget som får mig att driva bloggen framåt, utan det som helt och hållet drar bloggen framåt är att jag själv har ett behov av att uttrycka mig i ord då jag alltid har varit intresserad av att skriva.

14 - Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Nej, man måste alltid uppleva en människa för att kunna ha möjligheten att göra det. Men en blogg kan väcka en nyfikenhet som gör att man vill lära känna personen. Men nej, du lär aldrig känna en person genom att läsa dennes blogg för du vet ju aldrig om det är så personen som skriver är eller om det är så personen önskade att hon/han var.

15 - Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Nej.

16 - Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Jag tror att det är bra för människan att uttrycka sig och jag tror även att alla människor har ett behov av att få uttrycka sig på något sätt. Sen om blogga är just rätt sätt för alla människor, kan inte jag svara för.

17 - Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Nej.

18 - Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Nej.

19 - Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Just nu, ser jag inga nackdelar med att blogga och har nog aldrig gjort det heller.

20 - Tror du att du fortfarande bloggar om två år? Självklart! Jag har svårt att se något som skulle kunna få mig att sluta blogga.

21 - Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten. Det är omöjligt, jag tror inte på tvång. Det är bättre att dom som vill fylla i listan gör det och sedan länkar tillbaka till mig.

Skriv en kommentar