London baby!

Så var vi då hemma från London. Söndag till och med onsdag i vackra smutsiga befolkningstäta Aston Martin vanliga London. Vi hade bra väder redan på söndagmorgonen då vi i svinottan (läs; en stund efter 04, omställd tid) gick upp och satte oss i bilen till Arlanda. Vi ställde Skruttis på Arlandas långtidsparkering Alfa och tog sedan gratis bussen till terminal 5 där äventyret började.

Efter att vi efter lite trixande lyckats få ut våra biljetter så tog vi en promenad runt terminal 5 och även en sväng in på inrikesterminalen. När klockan var en stund innan 07 så fick vi checka in och blev äntligen av med bagaget. Efter det väntade säkerhetskontrollen som vi galant klarade och då vi var väl innanför säkerhetskontrollens gräns så slog vi oss ner i en lounge och åt lite frukost. Jag nappade på frukosterbjudandet apelsin juice, thé och leverpastejsmörgås. Mr Right som hade lite flygnerver slog till på samma smörgås som jag men tog en 0,75 l öl till istället.

När klockan slog 09 så satt vi på planet redo att lyfta till ny tidszon och 10:30 lokaltid landade vi på ett soligt Heathrow. Vädret var som sagt var redan bra från stund ett så det kändes inte helt fel att ha tre semesterdagar att fylla med sevärdheter och äventyr. Från Heathrow tog vi tunnelbanan in till Piccadilly Circus och därifrån gick vi till hotellet som låg fyra kvarter från Oxford Street. När vi checkat in på hotellet så gick vi till första bästa pub där det serverades fish n´chips - ett givet val till lunch om man är i London.

Lunchen var otroligt god och mätta på magen började vi utforska närområdet kring Oxford Street. Jag som varit i London förut kände igen mycket men det var även mycket som minnet glömt bort eller som ändrats/tillkommit. Vi gick Oxford Street ner till Hyde Park och sedan tillbaka. Både Mr Right och jag förvånades över hur mycket sportbilar det var. Vart vi än tittade så stod det en Aston Martin, Bentley eller Rolls-Royce där.

På söndagkvällen bestämde vi oss för att gå till en av de restauranger jag hemma i Sverige via Google.se hittat men till min stora besvikelse hade jag glömt lappen hemma där adressen stod. Genom att smsa mamma och även titta i London guideboken som vi fått låna av mamma och pappa lyckades jag hitta det jag trodde var adressen och med Londonkartan i högsta hugg tog vi en promenad dit. Restaurangen, en belgisk restaurang som tagit över en industrilokal visade sig vara mer än populär och det stod flera par på kö för att få ett bord. Londonborna är så himla hjälpsamma och kundvänliga så efter bara någon minutsväntetid fick vi gå ner för trappen som ledde längre in i lokalen där vi blev tilldelade ett bord. Maten - självklart musslor var goda men inte riktigt lika bra som Akkurats eller Mr Right´s egna. Mätta och belåtna gick vi långsamt hem genom Londons gator innan vi trötta efter att varit på resande fot halva dagen somnade in.

Måndagmorgon så vaknade vi och åt den väldigt sparsmakade engelska frukosten innan vi tog tunnelbanan till Waterloo. Från Waterloo´s tunnelbanestation tog vi en promenad mot området Westminister. Jag hade först tänkt att vi skulle gått till Westminister från Oxford Street men då jag granskat kartan lite mer noga insåg jag att det hade tagit en halv dag att gå dit. Det första vi kom fram till var Big Ben och därifrån såg vi London Eye som vi direkt bestämde oss för att åka. Då vi kom fram till kassan för London Eye så fick vi ett erbjudande om att köpa biljetterna till både London Eye och Madame Tussauds samtidigt vilket vi nappade på. London Eye som är världens näst största Pariserhjul var verkligen en häftig upplevelse och vi såg milslångt!

När vi var nere på marken igen så fortsatte vi mot 10 downing street vilket inte var så mycket att så då dom spärrat av längre och längre från själva dörren. Efter 10 downing street så gick vi genom parken till Buckingham palace och på vägen dit såg vi Westminister Abbey. Från Buckingham palace så började vi gå vidare mot Harrods men på vägen stannade vi på en pub och åt... Japp. Fish n´chips! :)

Då vi trodde att vi gått totalt vilse och då jag av misstag (läs; med kartan i högsta hugg) missat en hög kantsten och trampat snett så bestämde vi oss för att testa en engelsk taxi sista biten. Det var verkligen värt pengarna och plötsligt stod vi utanför gigantiska Harrods. Det första vi såg utanför entrén var en McLaren - dvs super duper supersportbil! :) Väl inne på Harrods gick vi igenom varenda avdelning och kom tillslut ut med en present till Mr Right´s kollega som snällt skickat med oss lite små "grus" (engelska mynt).

När vi var hemma från alla sevärdheter så var vi så trötta och så ömma i fötterna att vi tog ett bad i hotellrummets badkar och sedan lyckades vi somna. När vi x-antal timmar senare vaknade så hade klockan hunnit bli 21 och vi skyndade oss ut för att äta middag. Tanken var ursprungligen att vi skulle gått till Hard Rock café men nyvakna och fortfarande trötta i fötterna hade vi inte riktigt lusten eller orken för det så vi hamnade istället på en italiensk restaurang som låg i närheten av Oxford Street.

På tisdagen som även råkade vara min födelsedag så vaknade vi tidigare än på måndagen. Direkt efter frukosten så tog vi en kort promenad till Madame Tussauds. Efter att ha fotograferat oss vid diverse vax-kändisar så gick vi igenom skräckrummen och blev lite små rädda innan det var dags att åka i Madame Tussauds egna lilla tåg. Sista etappen var en 10 minuter lång 4D film som var sååå häftig! Efter Madame Tussauds så fortsatte vi till våra hemtrakter kring Oxford Street och började (fönster)shoppingen. Jag hittade en jättefin klänning inne på Forever 21 som fick följa med hem. Då fötterna började tröttna på allt gående igen så slog vi oss ner på en trevlig uteservering och där blev vi sittandes ett par timmar innan vi återvände till hotellet för att fräscha upp oss inför kvällens födelsedagsmiddag. Jag hade önskat att få äta middag på Rainforest café och så blev det även. En besvikelse med Rainforest café var dock att jag inte alls mindes stället som bullrigt och jobbigt.

Restaurangen är som en enda stor djungel med mekaniska djur, dundrande åska och ett flertal "riktiga" vattenfall inomhus. Det i kombination med trots att restaurangen inte ens var halvfull så hamnade/sattes ett gigantiskt sällskap med flertalet små, jobbiga, skrikandes barn, direkt bakom oss. Då middagen som var god, var uppäten så lämnade vi snabbt restaurangen och vände hemåt.

Onsdagen var avresedag och direkt efter frukosten checkade vi ut och påbörjade restan tillbaka till Heathrow. När vi kom in på flygplatsen så var vädret utanför underbart och tempen visade 21 härliga grader - dvs vi gick motvilligt på planet och möttes ett par timmar senare av 7 grader och spöregn på Arlanda. Det var definitivt inte sista gången vi åkte till London och vi ser redan fram emot att planera nästa resa :)