Vi har blivit med padda (iPad).

Igår efter jobbet åkte jag, Mr Right och våran vän Daniel till Elgigantens Megastore i Kungens kurva. Uppdraget? Att titta på en iPad 2 även känd som "padda". Väl inne på Elgigantens Megastore så var trycket inte jättehögt vilket vi uppskattade. Alltid skönt att i lugn och ro få gå runt i butiken och titta utan att säljarna hugger efter en med sitt säljsug. Efter övervägande där vi fram och tillbaka jämförde, dividerade och funderade, bestämde vi oss för att en svart iPad 2 16 GB med både 3G och WiFi skulle få följa med oss hem och vi behövde nu bara få själva iPaden. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort.

Då vi ca 25 minuter innan kommit in i butiken så fanns det två lediga säljare på datoravdelningen men efter bara någon minut blev den ena säljaren upptagen med en kund som hade frågor om en kabel och den andra säljaren blev inte långt efter det upptagen med en kund som var i sällskap med två jämnåriga till mig. Denna kund ville ha hjälp med en laptop. Tiden gick. Minuter blev till en kvart som blev till en halvtimme och butiken tycktes inte ha något kösystem utan att den som fick tag på säljaren först fick hjälp snabbast.

Vi (jag, Mr Right och Daniel) stod tålmodigt vid Apple´s egna hjälpdisk men då ingen av säljarna ens verkade bry sig om att vi stod där så började tålamodet sina. Efter ca 20 minuter gick Daniel och hämtade en kölapp som visade att jag var först i den obefintliga kön. Fortfarande ingen reaktion från säljarna som nu pratat med respektive kund i över 25 minuter. Jag var fast övertygad om att mannen som behövde hjälp med kabeln förmodligen inte skulle köpa kabeln till slut och mannen som försökte få sin dotter(?) att visa lite intresse för laptopen som säljaren försökt sälja på dom i 25 minuter, inte heller skulle lämna butiken med en dator. Vi (jag och Mr Right) visste vad vi ville ha och hade säljarna visat uppmärksamhet så hade dom sluppit all övertalan.

Efter ytterligare någon minut kom ytterligare en säljare till platsen och efter en stund så tryckte han på kösystemet som trots allt fanns i butiken men som ingen verkade använda, och det blev våran tur. Jag förklarade snabbt att allt vi ville ha var en iPad 2 16 GB med 3G och WiFi. Gärna en svart. Säljaren sa att detta inte var några som helst problem och började knappa på sin dator så som bara säljare i elektronikbutiker kan. Massa sifferkombinationer och tabbningar och vips så var en iPad undanstoppad till oss. Det hela kunde ha slutat där och då men nej då det var nu dom rätta elektroniksäljar-egenskaperna kom fram. Vill du ha försäkring till iPaden? Nej tack. Är du helt säker? Ja. HEEELT SÄKER? Försäkringen kostar bara 999 kr och då täcker den...

Säljaren höll ett lååångt föredrag om varför man som privatkund skulle täckna 999 kr försäkringen på samtliga produkter som var bärbara då det var stor risk att man som kund tappade den i marken och på hemförsäkringen så har man en självrisk men med Elgigantens försäkring så är det ingen självrisk och bla bla bla... Jag stod på mig. Vi skulle inte ha någon försäkring då vi har en hemförsäkring med drulle. Då vände säljaren på det. Nu ville han sälja på mig ett 3G abonnemang till iPaden och tecknade jag det kunde han göra en schysst deal till mig på abonnemanget och samtidigt ge mig 395 kr i avdrag på försäkringen. Nej tack jag är inte intresserad.

För många "nej tack" och "nej vi är inte intresserade" gjorde säljaren galen. Nu försökte han istället sälja på oss en skydd till iPaden varpå jag kontrade med att dom inte hade några skydd i butiken som attraherade mig. Då erbjöd sig självaren att beställa ett i mitt namn som jag sedan kunde hämta ut då det kommit in i lager igen. Köpa något jag inte sett eller klämt på? Tror inte det va! Tillslut insåg säljaren att han var besegrad av mig och la sig platt. Han gav mig ett nummer som vi fick uppge i kassan och då vi betalade så stod helt plötsligt en av säljarna som försökt sälja på kunden en laptop men inte lyckats där. Jag antar att det var denne säljares besvikelse att inte varit den som fick sälja iPaden till oss och jag antar att man på Elgiganten har någon form av provisionsbaserad lön för det säljaren sa till mig med spydig överlägsen röst var "Jasså du orkar inte vänta på iPad 3?".

Chockad och arg över säljarens bemötande tackade jag gudarna för att jag är född med en knivskarp tunga och jag kontrade på direkten med "Vem vet, jag kanske kommer tillbaka och köper en sådan också!"

Det hör till saken att iPad 3 inte har släppts ännu. Att vi, alla tre, i butiken, sinsemellan stod och diskuterade om det var värt att vänta på 3:an. Vi jämförde 2:an med 3:an på nätet och priset för en 3:a, när den om tre-fyra veckor kommer till butik kommer bli någonstans mellan 7-9000 kr, pengar vi helt enkelt inte tycker att en iPad är värd! Dessutom vet jag hur det brukar vara då något är nytt och attraktivt, det försvinner direkt och vi skulle aldrig orka vänta.

1 kommentarer

  1. Anonym
    2012-03-14 kl 23:30:59
    Fy fan alltså, vissa har verkligen hittat fel jobb... :P

Skriv en kommentar