Livet med hund.

 
Igår efter jobbet åkte jag och Mr Right hem till svärföräldrarna för att hämta Milou som skulle vara fredag till lördag hos oss. Då Mr Right jobbade helg så tyckte jag att det kunde vara lite trevligt med Miloumys och sällskap.
 
Fördelarna med att svärföräldrarna skaffade Milou är att jag och Mr Right kan/får låna Milou precis så mycket som vi vill och att vi kan dela på ansvaret. Ett perfekt sätt att kunna få testa på och se om hundlivet är något för oss.
 
Då Mr Right började sju imorse så hade han satt klockan på ringning redan vid sex men jag och Milou vaknade långt innan det och tog en första morgonpromenad vid tio i sex. Lagom till kvart över sex klev vi in genom ytterdörren till lägenheten för att konstatera att Mr Right fortfarande låg i sängen. Jag satte på en kastrull med vatten och två ägg innan jag och Milou smög in till sovrummet och Mr Right som visade sig vara vaken.
 
När Milou är hemma hos oss i lägenheten blir han som en helt annan hund! Han går på något underligt sätt tillbaka till sitt valpstadie som han hade då han var hos oss i Stockholm. Han blir väldigt försiktig och framför allt väldigt lugn. Dessutom tyr sig Milou extra mycket till mig vilket verkligen är på gott och ont. Fördelarna är att jag får hans totala uppmärksamhet och vem gillar inte att få uppmärksamhet från en söting som Milou? Nackdelarna är att eftersom jag får hans totala uppmärksamhet så vill han vara med mig överallt, hela tiden så tex ett toalettbesök blir svårt. Under fredagkvällen då Mr Right var hemma så gick jag på toaletten varpå Milou följde efter mig hela vägen fram till toaletten där han fick toalettdörren framför ansiktet. Då började han krafsa på dörrens nederkant i ett försök att ta sig in. Detsamma gällde då jag imorse stod i duschen (jag passade på då Mr Right fortfarande var hemma då jag visste att det skulle bli svårt att duscha då han gått till jobbet), jag hann inte mer än in i duschen förrän Milou började pipa och tjuta.
 
Den framför allt största fördelen med att "ha hund" är att man kommer ut i ur och skur. Utöver morgonens tio-i-sex promenad så tog jag och Milou en och en halv timme lång promenad längs Klarälven och efter det blev det ytterligare en 45 minuters promenad samt flera kortare promenader på cirka tjugo minuter styck. Dessutom gjorde vi ett besök på Mr Right´s jobb där Milou direkt blev alla kollegors favorit!

Det är lustigt att så många tror att Milou fortfarande är en valp och då vi berättar att han blev ett år den trettioförsta augusti så blir dom alldels chockade :)

Skriv en kommentar