Att komma i form.

Bild lånad från google.se

Jag försöker komma i form, inte bara inför det kommande bröllopet utan även för att må bättre. För att känna mig tillfreds med mig själv. Att få kilona att rasa, bara sådär, vet vi alla att det inte fungerar. Det finns ingen genväg till en snygg kropp och ett sundare levene. "Vill man vara fin får man lida pin" som det så fint heter.

Jag tänker dock inte pina mig själv. Det finns ingen poäng eller mening med det. Däremot tänker (och har) jag lägga om vissa vanor och försöka komma igång med motioneringen på allvar. I dagsläget promenerar jag till och från jobbet istället för att åka buss och jag besöker det lokala gymmet två till tre gånger i veckan, men för att verkligen lyckas gå ner i vikt och få bättre grundkondition tror jag att jag behöver lägga upp ett träningsschema över vad och när jag ska träna.

Förutom den alldagliga motionen till och från jobbet så har jag och Mr Right lagt om våra matvanor. Vi äter sedan årsskiftet nästan uteslutande GI-mat, men är inte för den delen nitiska eller fanatiker. Vi började laga och äta GI-mat i samma veva som jag fick upp en tavellist/hylla i köket där jag numera förvarar alla mina fina kokböcker väl synliga och lätt tillgängliga. Att komma in i köket och direkt se kokböckerna och däribland "Klaras goda GI-dagar" inspirerar till goda, nyttiga och lättlagade maträtter och nu vill jag faktiskt inte äta någonting annat.

Som ytterligare två steg i rätt riktning fixade jag idag ett 30-klippskort på det lokala gymmet och imorgon får jag förhoppningsvis hem ett efterlängtat Attract promenadband så att jag hemma, tex framför TV:n kan motionera :)

Skriv en kommentar