Det är semester men vi har massor att göra!

Igår kom så äntligen Mr Right till mig och vi firade in semestern (officiellt är det inte semester förän på måndag!) med att spendera kvällen på m&p´s baksidan. Vi grillade kött och jag svepte ihop en sallad som tillsammans med chili-marinerad vitlöksklyftor och grillad majskolv blev kvällens middag. Vi blev sittandes i en varsin fotölj på baksidan till mörkret fallit, pratandes om allt som hänt sedan vi senast sågs (och det var inte ens särskilt länge sedan). Då solen gått ner helt var jag glad att grillen fortfarande glödde för då kunde vi dra den närmre oss och den tillsammans med infravärmen blev bästa möjliga värmekälla.

Lördagen började hyfsat tidigt med att vi åkte till Farsta Centrum (Farsta Centrum är ett av dom få centrum som jag känner till som byter parkerings-betal-sätt titt som tätt. Först skulle man ha p-skiva, sen skulle man ha p-biljett och nu behöver man tydligen inte ha någonting alls(?) för p-automaten är bortplockad och likaså p-skive-skylten. Jaja...) där vi unnade oss en ute-frukost. En varsin rejäl smörgås, färskpressad juice och en kopp kaffe senare var vi redo att ta tag i alla "måsten". Första måstet bestod i att hitta ett par badbyxor till Mr Right och detta gick förvånadsvärt fort och smidigt. Nästa måste var att växla in pengar på Forex.

Jag trodde Forex och pengaväxlingen skulle vara en lätt match men icke. Forex hade Euro men inte Danskkrona och tipsade oss efter växlingen av Euro att gå till konkurrenten X-Change som inte heller hade Danskkrona. Enligt tjejen på X-Change så är Danmark ett väldigt populärt resmål i år så pengarna har gått åt fortare än vanligt. Jag frågade då om jag kunde beställa pengar hos X-Change i Farsta och hämta ut pengarna i Karlstad senare veckan efter men fick då förslaget att gå tillbaka till Forex då X-Change inte finns i Karlstad. Sagt å gjort gick tillbaka till Forex som meddelade att varje Forexkontor lägger undan sin egna valuta så ville jag hämta pengarna i Karlstad var jag tvungen att ringa till Karlstadkontoret.

Besviken lämnade jag Forex, dock med numret till Karlstadkontoret. Kvinnan på Forex i Karlstad var desto mer tillmötesgående och lovade att lägga undan motsvarade 4000 svenska kronor till danska och jag fick själv välja dag och tid för upphämtningen. Perfekt service!

Efter att alla ärenden var avklarade i Farsta började vi styra bilen hemåt och väl hemma så sprang vi bara in och hämtade bland annat en tjocktröja (trots att vädret var över förväntan) och ett par solglasögon innan vi styrde bilen norrut mot Norrtälje och den årliga jänkebilträffen America carshow. Mr Right som aldrig varit i Norrtälje innan fick sig allt en syn för överallt i hela Norrtälje stod det bilar parkerade men tillslut lyckades även vi hitta en p-plats och efter en kort promenad var vi på plats inne på utställningsområdet. Massa amerikanska fina (och sunkiga) bilar trängdes med besökare, utställare, hundar och barn. Från scenen hörde Johnny Cash låtar som ett band vid namnet Cash is King spelade. Sångaren och dom övriga i bandet var så bra att jag hade önskat att dom kunde komma på mitt och Mr Right´s bröllop och spela lite under själva middagen och festen.

Efter ca 2,5 timme, massa biltittande, en del båttittande, efter att ha hälsat på Jimmy och Henke, fått däckrökluft i lungorna och börjat känna att magen kurrade var det dags för oss att tänka på en andra vers och denna gång styrde vi bilen hemåt, fast med ett stopp i Vaxholm och Vaxholm bistro som ligger mitt i hamnen med utsikt över Vaxholmsfärjorna. Där åt jag en utsökt Wallenbergare på klassiskt vis och Mr Right fick i sig en oxfilé.

Väl hemma var vi rejält trötta efter dagen som varit och varvade ner med en bastu och dusch i steamern! :)

Skriv en kommentar