Mätt och belåten.

Gårdagen var härlig. Inte nog med att det var en hel dag närmare semestern, jag fick även trevligt sällskap av mormor och morfar. Då jag kom dit öppnade mormor dörren och det luktade mat. Mycket riktigt i köket, på spisen, stod en gryta med kött och hela små champinjoner som puttrade i mormors jättegoda sås. Köttet serverades med potatis, hemmagjord(?) lingonsylt och mormors inlagda saltgurka.

Mormor är absolut bäst på husmanskost. Det finns inte någon som slår henne på fingrarna då det gäller husman! Efter middagen serverades det svenska jordgubbar med mjölk och jag var mer än mätt och belåten då jordgubbarna var i magen. Vi satt kvar i köket och gick igenom dom två nyhetstidningarna jag hade med mig, morfar hade högläsning och jag visade mormor min turkosblåa långklänning och mormor tyckte precis som jag, att det inte skulle skada om vi tog bort en cm eller två. 

Sagt å gjort, fram med symaskinen och bort med ca en cm. Provade klänningen efter och kunde konstatera att cm mormor tog bort räddar klänningen från att nötas sönder i underkant. Bra!

Resten av kvällen spenderades i solen på mormor och morfars balkong innan det till halv åtta nyheterna serverades äppelpaj och kaffe. Vid åtta lämnade jag mormor och morfar efter nästan fem timmars sällskap och då jag kom hem kändes huset lika tomt som dagen innan. Tur att Mr Right kommer på fredag! :) 

Skriv en kommentar