Att fixa ett nytt pass.

Igår på morgonen, fem minuter innan vi skulle gå till jobbet så ringde syrran och frågade om inte jag kunde tänka mig att ta bilen till jobbet och göra henne sällskap till polisen för att fixa ett varsitt nytt pass då våra går ut i oktober. Sagt å gjort, jag körde och hämtade upp syrran och då vi kom till jobbet försökte jag bättra på förutsättningarna för att få ett bra passkort på jobbets toalett.

Vid 16:30 satte vi oss i Skruttis (Saaben) och efter ett kort tankstopp styrde vi bilen mot Södertälje och jag lyckades fickparkera in bilen på en plats rätt nära polisstationen. Innan jag och syrran förstod att det var gratis parkering efter klockan 17 så hade vi säkert förspillt 10 minuter och väl inne på polisstationen insåg vi att det var fler än vi som ville ha ett pass till sommaren. Numret på tavlan visade 256 och vi fick 312 och 313. Great!

Eftersom polisstationen stänger 19 på vardagarna så började vi bli lätt stressade över kaoset som rådde inne på stationen. Det var ingen skillnad på kön för dom som skulle hämta ut ett redan gjort pass och för dom som skulle ta ett och dessutom envisades vissa familjer med att vara upp till fem personer på en kölapp.

30 minuter innan tiden skulle löpa ut för oss så gav en vänlig själ mig en ny nummerlapp då hon i sin tur hade fått en annan nummerlapp av en annan vänlig själ. 307 blev vårat nya nummer och med 10 minuter till godo lyckades jag med ett leende på läpparna övertala poliskvinnan bakom glasrutan att klämma in mig och syrran på samma nummer, precis som så många andra familjer gjort. Ett fotografi, två pekfinger-avtryck och en signatur senare var jag ute från polisstationen.

Jag har ingen som helst aning om hur fotografiet eller min namnunderskrift blev för jag var så fokuserad på att jag och syrran skulle bli färdiga innan stängning, så jag får mig en överraskning då jag om ca 5 arbetsdagar ska hämta ut passet i Flemingsberg - för till Södertälje vill vi inte åka igen!

På väg hem i bilen slog det mig... Kommer inte jag behöva göra om mitt pass så fort jag och Mr Right gift oss? För oavsett om jag enbart lägger till Mr Right´s efternamn eller om jag byter helt, så får jag väl inte behålla det jag gjorde igår? I sådana fall är 400 kronor för ett pass som jag bara kommer kunna ha i knappt ett år en rätt dyr kostnad. Men men :)

Skriv en kommentar