Gröna fingrar.

Jag berättade ju i ett tidigare inlägg att två av mina blommor (heter det växter om dom enbart är gröna och saknar blommor?) mådde lite dåligt efter min senaste Karlstad vistelse. Förmodligen pga värmen och det faktum att man blir kokt/stekt/grillad i min lägenhet som blir som ett växthus då solen skiner.

Hur som helst, dessa två växter mår efter två omgångar vatten bättre än innan resan(!) men det som förbryllade mig då jag kom hem var min lilla kaktus. Först trodde jag att orkidéen som står bredvid tappat en av sina blommor på kaktusen men vid en närmare titt så visade det sig att kaktusen fått blommor(?!) och att det nu även är knoppar som är på gång att blomstra ut. HUR är detta möjligt? Kaktusen hade inte ens blommor då jag köpte den från Plantagen? Antingen har jag extreeeemt gröna fingrar eller också så är detta ett tecken på att kaktusen inte mår bra, och att den genom sina blommor försöker vifta med sin egna lilla "nödflagga" i ett sista försök att fånga min uppmärksamhet? :)

Jag hoppas på det fösta och i sådana fall kanske det är dags för mig att använda mitt örtset (frön och örtsax) som jag fick av min ena faster i födelsedagspresent och plantera mina gräslökar. Vem vet, kanske har jag min egna gräslök på sillen till midsommar? :)

Skriv en kommentar