Omöjligt?

Jag och Mr Right sitter vid en varsin dator, i en varsin stad och bombar varandra med hus. Stora. Små. Renoveringsbehov. Flytta in i direkt. Här (Stockholm och förorten). Där (Forshaga och Karlstad). Underbara. Vackra.

Alla sorter helt enkelt men en sak har dom alla gemensamt... Det är orimligt, kanske rent av omöjligt, för en "ungdom" att köpa ett. Husen vi tittar på (för skoj skull men även för att vi någon gång inom en inte allt för lång framtid vill ha ett hus) kostar allt från 1,4 (i Forshaga) till 3 miljoner (i förorten till Stockholm). Kostar huset låt säg 3 miljoner - ja då ska du lägga ca 475 000 kr i kontantinsats för att överhuvudtaget få ett lån och det har inte många ungdomar sparade.

Jag förstår bankernas oro över att folk skuldsätter sig, tar lån dom aldrig någonsin kommer kunna betala tillbaka men ändå... Det är inte rimligt att tro att en tex. som mig, 26 åring ska ha så mycket pengar undanstoppat. Men skamm den som ger sig. Jag och Mr Right behöver inget stort hus. Inte heller något flashigt. Det vi har som krav är väl egentligen bara tre saker. Mr Right vill ha ett garage (och jag med). Vi vill ha ett ordentligt funktionellt kök och ett badrum som vi slipper renovera då detta brukar bli dyrt.

Redan nu är det dags å börja lägga undan pengar varje månad till ett hus, kanske skulle skaffa mig ett "Köpa hus konto"? :)

1 kommentarer

  1. Daniel
    2011-06-15 kl 14:53:56
    Ett dedikerat konto är nog bra, då känns det säkert mindre motiverande att nalla pengarna till något annat. :)

Skriv en kommentar