Varför ska dom alltid komma olägligt?

Idag var dagen då sotarna skulle överta min lägenhet en stund. Jag visste att dom kunde komma mellan 07:30 och 15:30 och med min vanliga tur ringde det på dörren 07:35. Utanför stod två svartklädda killar (det är alltså ingen klyscha att sotare bär svarta kläder?) som inte sa särskilt mycket då jag släppte in dom och märkligt nog kände jag mig per automatik tvungen att lämna mitt hem för att dom skulle få arbeta ifred. Märkligt.

Jag kanske är konstig men jag ogillar att ha främlingar i min lägenhet när jag inte är hemma, även om jag vet att dom bara menar väl och att dom har ett jobb att utföra, ett jobb som allt som oftast är till min fördel. Det jag ogillar om möjligt ännu mer än att ha främlingar hemma i min lägenhet då jag inte är hemma är att släppa in dessa främlingar i min lägenhet och sedan lämna dom ensamma bland mina saker.

Det är inte så att jag tror att hantverkare/rörmockare/sotare m.m är ute efter att stjäla något för mig, utan jag gillar bara inte tanken på att dom "klafsar" omkring i sina ytterskor hemma hos mig, flyttar på saker och vem vet - är dom nyfikna tittar lite här och tittar lite där. Där dom helt enkelt inte ska titta eller vara. Och nej jag har ingenting att dölja eller gömma, men det är ändå mina privata saker, mitt privata liv och dit vill jag bjuda in folk som jag har ett förtroende för.

Det glädje mig i alla fall att se att dessa sotarna i alla fall gjort rent efter sig :)

Skriv en kommentar