GI-godis = mörk choklad.

Som många andra människor så gillar jag sötsaker men äter det väldigt sällan. Bristen på sötsaker och då främst godis beror inte på att jag inte är sugen, för o´boy vad jag (stundvis) är sugen! Det handlar snarare om att jag inte är en sådan person som skulle köpa något ensam och sitta och stoppa i mig och eftersom Mr Right inte är en sådan jättestor gottegris så handlar vi inte hem godis särskilt ofta.

I och för sig köpte jag inte hem godis då jag bodde helt ensam heller.

De få gånger jag nu köper hem godis till mig och Mr Right så försöker jag tänkte på det som står i boken Klaras goda GI-dagar. Om man ska äta godis ur ett GI perspektiv så är mörk choklad (minst 70%) att föredra. Jag har aldrig varit något stort fan av mörk choklad då jag tycker att det mest smakar bittert och har en alldeles för stor chokladkaraktär men med stigande ålder (eller klokhet) så har jag lärt mig att äta mörk choklad, fast då gärna med smak.

Mina absoluta favoriter i den mörka choklad-klassen är Anthon Berg´s salmiak, Lindh´s blåbär och Anthon Berg eller Lindh´s havssalt. Vilket godis är din favorit? Tycker du om choklad och i sådana fall vilken sort?

Skriv en kommentar