Turista på hemmaplan.

Helgen var... Intressant.

Fredagen blev inte alls som jag skrev. Vi åt inget onyttigt och vi såg inte på någon film. Istället somnade vi, tidigt. Vet inte hur det kom sig, men både jag och Mr Right var dödströtta. Kanske spelade min lättare förkylning in, men så mycket tycker jag inte den borde påverka min energi. Hur som helst, att gå och lägga sig lite efter 22 på en fredag får konsekvenser på en lördag, då Mr Right väckte mig 06!

Galet tidigt att gå upp på en lördag och detta meddelade jag även Herr pigg som då tillslut somnade om. Men gjorde jag det? Näe. Väcker man mig så har jag en förmåga att ha svårt att somna om, så istället för att sova fördrivde jag tiden med att se ett House avsnitt (du vet den elaka Doktorn som med annorlunda slutsatser botar patienter på TV4?) på datorn. Vid 08-nånting gav jag upp. House lockade inte längre och då jag kände efter så anade jag ett litet magkurr. Så jag lämnade sängen och gick till köket och fixade en lördagfrukost hemma hos mig och Mr Right.

Då både jag och Mr Right var mätta och belåtna gjorde vi oss i ordning och gav oss iväg för att först och främst spola av Skruttis (Saaben) som utstått både en Vadstena och en Karlstad resa. Då bilen var ren föreslog Mr Right att vi skulle hitta på något och efter lite funderingar kom han med förslaget utsikt! Fint, nästintill vårväder med solsken och plusgrader. Klart man ska titta på utsikten över Stockholm, men varifrån?

Valet föll, efter ytterligare ett förslag från Mr Right, på Kaknästornet så vi styrde bilen in mot stan med ett par stopp längs vägen. Första stoppet var i Kungens kurva där vi åkte förbi mitt gamla jobb på ett av Stockholms största bilfirmor, andra stoppet blev i Fruängen där jag pekade vart en av mina fastrar bor och så fortsatte vi till Älvsjö där min farmor och farfar en gång i tiden bodde. Sen körde vi vidare över Norrtull och vidare in på Östermalm för att tillslut komma fram till Kaksnästornet.

Vi åkte så långt upp som man kan med hiss, dvs till 30:e våningen och därifrån gick vi ytterligare en trappa upp för att komma ut på "balkongen" och kunna beskåda utsikten över Stockholm. Enligt information ser man, en klar dag som det var i lördags, allt som finns på en 6 mils radie.

Efter Kaknästornet ville Mr Right besöka Tekniska museumet för att titta på deras motorutställning. Sagt å gjort, vi åkte dit och efter lite krångel att hitta parkeringsplats (skamm den som ger sig!) så var vi inne på museumet. 160 kronor per person (och 95 kronor per barn!) tycker jag är dyrt för att besöka ett endaste museum men det är å andra sidan inte varje dag jag gör det :)

Då vi betalat och fick våra biljetter kände vi oss dock lite självlurade. Utställningen handlade inte alls om motorer utan om NASA, men det var mysigt att gå runt bland rymdraketer, måndräkter och andra rymdprylar och mysa med Mr Right så det gjorde inte så mycket :)

Skriv en kommentar