Insikt.

Vilken heldag jag haft. Halv nio imorse stod jag i entrén till den lokala biografen-och-samlingspunkten för att få information om kommunen jag jobbar och tillika bor i sedan typ... 26 år tillbaka. Blev bjuden på frukost-fika i form av kaffe med mjölk och en ost- och skinkfralla. Inte helt fel start på en onsdag.

Dom senaste dagarna har varit stressiga, eller fel, sedan i onsdags eller torsdags förra veckan, har det varit mycket att göra. Massor som skulle bli klart innan deadlinen i måndags men som pga omständigheter som jag inte rådde över blev uppskjutet tills igår då det äntligen blev färdigt och gick iväg till bland annat tryckeriet. Så efter att ha levt med andan i halsen, sovit rent ut sagt kasst om nätterna och knappt fått någon fritid eller vettiga mål i magen (lunchrast vad är det?) så kändes det ytterst lyxigt och skönt att kunna pusta ut och lägga min dag i någon annans händer.

För att ha bott i kommunen som sagt var i 26 år så kände jag mig som en främling på min hemmaplan. Först ut på dagens schema stod att åka till Alby där vi besökte en grund- och högstadieskola. Fick en rundvisning innan vi åkte vidare mot Slagsta där vi bland annat fick se Cirkus Cirkör (utvändigt) och en fornlämning. Därifrån bar det av vidare mot Mångkulturellt centrum där vi fick oss en rundvisning av deras forskning och utställningar innan det blev dags för en välförtjänt och ack så god vegetarisk lunch. Förmodligen den godaste veglunchen jag någonsin ätit!

Från Fittja och Mångkulturellt centrum åkte vi förbi Tullinge och deras Trädgårdsskola innan vi åkte mot Tumba och ett äldreboende som byggdes 2009. Där fick vi oss en guidad tur och dom berättade bland annat att dom som ett unikt äldreboende både erbjuder de boende rätten att ta med sina husdjur till hemmet och dessutom har de fyra lägenheter som är vikt åt uteliggare. Så fint och så välskött och genomtänkt äldreboende - precis ett sådant hem jag själv hoppas hamna på då jag blir gammal. Efter äldreboendet tog vi svängen förbi Uttran där vi tittade på alla maffiga hus och sedan bar det av vidare förbi Solbo och ut mot Grödinge kyrka. Från Grödinge kyrka besökte vi Rosenhill café där det bjöds på eftermiddagsfika innan vi återvände hemåt.

En riktigt trevlig och tänkvärd dag. Alltid kul att få veta saker om sitt närområde som man inte hade en aning om! Nu återstår bara frågan vad jag ska göra resten av dagen? :)

Skriv en kommentar