Skatteverket är märkliga.

Då jag började på nya jobbet i höstas så gick jag in på Skatteverkets hemsida och plockade hem en A-skattesedel så att löneavdelningen skulle kunna dra rätt skatt på mig, trots märkte jag för ca en månad sedan att det har blivit fel. Dom (min arbetsgivare) ska dra 33% skatt men drar bara 30% och då jag snäll som jag är kontaktar Skatteverket för att höra varför dom anger fel skattesats på mig så får jag inget vettigt svar.

Tur att jag är smartare än Skatteverket uppenbarligen är och bett min löneadministratör dra lite extra skatt på mig varje månad nu så att jag inte ska få en restskatt vid nästa deklaration.

Hur som helst, pga att jag var sjuk för någon (några?) månad sedan och min dåvarande chef inte beviljat min sjukdom så drogs både min sjukdom, min ledighet och lite annat på den här månadens lön. Lönen var inte dålig, det vill jag inte säga, men jag trodde inte att jag skulle kunna spara undan riktigt lika mycket pengar som jag hittills gjort till bland annat bröllopet (japp jag har ett bröllopskonto) och till sommarens semester. Snacka om förvånad jag blev då jag loggade in på internetbanken nyss och betalade a l l a ALLA mina räkningar och insåg att det inte gick på mer än 3995 kronor! Fast jag inte bor mitt i stan så är jag glad över att på 25 minuter kunna ta mig till City och ha så billig hyra som jag har.

Man blir inte rik på stora inkomster utan på små utgifter, eller hur var det nu igen? ;)

Skriv en kommentar