Det kan inte vara dags redan?

Det kan inte vara dags redan, det är alldeles för tidigt!

Redan innan vi åkte till London så kände jag en klump i halsen, näsan var totalt igentäppt och ögonen sved. Jag trodde helt enkelt att jag åkt på en annorlunda form av förkylning. Cirka två dagar senare förstod jag bättre - symtomen visade sig enbart då jag var- eller varit utomhus. Allergi. Pollenallergi!

Jag är (så vitt jag vet) allergisk mot gräs, gråbo och björkpollen. Gräset som ligger på backen nu är snarare gul-brunt än en vacker växande gräsmatta så gräs kan det inte vara som jag känner av. Detsamma gäller gråbo, som växer i gräsmattan. Då återstår björk men de björkar som finns runt omkring mig ser ut som nakna taniga träd utan tillstymmelse till knoppar eller blad  (ändå påstår pollenkoll.se (bra sida för alla allergiker!) att det är låga halter av björk ute?!). Så då undrar jag, vad har tillkommit i allergiväg? Vad MER är jag allergisk mot?

Det finns bara en sak att göra. Det är dags för mig att åka till närmaste apotekt och börja grossa upp näsdroppar, allergitabletter, ögondroppar, inhalatorer m.m. Dessutom tänker jag i år inte ge upp då min husläkare som tidigare år beviljat mig allergisprutan nekar mig. Jag tänker tjata och vara om möjligt ÄNNU MERA ihärdig.

Bilderna är lånade från Pollenkoll.se

Skriv en kommentar