Inte så kundvänligt (Topp Hälsa)!

För ett tag sedan förlängde jag min prenumeration av tidningen Topp Hälsa med tre nummer. Till dessa tre nummer skulle jag få diverse småprylar och det skulle totalt kosta mig 88,50 kronor vilket jag direkt betalade in till Bonniers förlag.

Allt var frid och fröjd tills jag med första numret av tidningen fick ett välkomst brev där det längst ner fanns en faktura på exakt samma summa som jag betalat in då jag tecknade prenumerationen. Första dagen tänkte jag att fakturan måste vara en sådan som av misstag hamnat med summa och att det egentligen skulle stått MAKULERAD på fakturan och ignorerade därför fakturan helt.

Dag nummer två då jag tänkt lite (jag jobbar trots allt med ekonomi och däribland fakturor) så bestämde jag mig för att ringa upp tidningen för att höra hur det kom sig att dom fakturerat mig för en sak jag redan betalat. Efter en kort stunds väntetid hos kundtjänst så kom jag fram och fick prata med en tjej. Jag förklarade mitt ärende och att jag enligt mitt kontoutdrag redan betalat in 88,50 kronor till Bonniers förlag och därför inte hade någon som helst lust att betala samma summa en gång till.

Här kunde tjejen på kundtjänst tänkt k u n d v ä n l i g h e t och ansträngt sig lite för att förstå mig som kund men icke. Istället för att försöka hjälpa mig reda ut den härva som jag hamnat i så ber hon mig ange det plus- eller bankgiro som jag gjort överföringen till, samt kontrollera vilket OCR-nummer jag använt. Då jag kontrade med att detta borde dom kunna se, då jag betalat med kort och att jag inte kan se något referensnummer på min betalning samt att jag använt mig av det som de uppgifter som dom angivit på sin hemsida får jag till svars att om jag inte använt mig av EXAKT rätt OCR-nummer så hamnar pengarna jag betalat in som en slask hos dom och om mina pengar finns på slask-kontot är upp till mig som kund att bevisa.

Efter ca 10 minuters samtal har vi bara kommit fram till en enda sak, att jag som kund måste kontakta min bank för att få fram alla uppgifter om mitt köp, för att på så sätt kunna styrka att jag verkligen betalat in pengarna till dom. Jag orkar inte med mer tjafs den dagen och avvaktar ett par dagar. Idag ringde jag så till min bank som är mer än hjälpsamma och det visade sig att jag haft rätt hela tiden. Jag har mycket riktigt gjort betalningen med kort vilket inte ger något referensnummer. Banken ifrågasätter istället Topp Hälsas personals kunnande och ber mig ringa tillbaka till tidningen för att fråga vad dom vill ha för information som bevisar att jag betalat.

Igår ringde jag tillbaka till Topp Hälsa och var redan innan jag ringde frustrerad. När jag väl kom fram till kundtjänst så berättade jag ännu en gång om mitt problem och får denna gång precis den hjälpen jag vill. Denna kvinna söker precis som den tidigare tjejen gjorde, på mitt efternamn och finner direkt min inbetalning som av någon outgrundlig orsak hamnat på "felställe". Efter en snabb omföring så ligger pengarna rätt och jag får beskedet att jag kan bortse från den felaktigt utskickade fakturan.

Tack. Eller?

Skriv en kommentar