Fredag den 13:e.

Fredag den 13:e. Dagen många fruktar utan orsak. 13. Otursnumret fast för många bringar det raka motsatsen, tur. Själv bryr jag mig inte märkvärt. Jag tror att du kan råka ut för minst lika mycket otur den 12:e eller 14:e som du gör den 13:e.

Idag har till och med den 13:e varit lite lyckobringande för mig. I alla fall lite. Efter att ha kämpat mig igenom ytterligare en arbetsdag med lätt illamående och allmänt dåligt välbefinnande så bestämde jag mig för att utnyttja SL. Så in på sl.se och ta reda på när bussarna egentligen går. Jag fick då veta att det går en buss 14:27 hem till mig och att nästa buss efter den går 14:43. Jag bestämmer mig för att det får bli 14:27 bussen eftersom jag jobbat in lite tid och inte behöver ha dåligt samvete över att gå ett par minuter innan jag egentligen slutar.

Jag går till busshållplatsen men ingen buss syns till. Märkligt. Visst var det 14:27 det stod på hemsidan? Mycket riktigt. 14:27. Informations skyltarna som SL införskaffat meddelar att nästa buss går 14:43. Va? Jag känner mig lurad då jag inser att sl.se har fel. HELT FEL. Vänta från 14:23 till 14:43 eller gå hem. Det tar ungefär lika lång tid att gå hem som det tar att vänta på bussen. Jag velar. Länge. Så länge att bussen hinner komma och jag vet fortfarande inte om jag vill hoppa på och slösa ett klipp på remsan eller inte.

Busschauffören frågar mig där jag står längst fram i kön om jag kan vägen. "Kan vägen?" tänker jag och svarar att jo det kan jag väl. "Bra då får du åka med gratis mot att du visar mig vägen. Det är nämligen min allra första gång jag kör den här sträckan". Är det min tur vecka med busschaufförer eller är det min tur vecka med busschaufförer?! :) Lätt att jag guidar busschauffören mot att få åka med gratis hem. Att gå en dag som denna innebär med största sannolikhet benbrott-deluxe!

Vi börjar bussturen och jag tror för mig själv att busschauffören skämtat i alla fall lite då han sa att han inte hittade men redan då vi lämnar busstorget svänger busschauffören höger där alla andra busschaufförer som kör denna linje svänger vänster och jag blir både chockad och samtidigt ler jag lite för mig själv. En nybörjare. Hela bussen protesterar och stackars busschauffören försöker backa bussen men en annan buss står så tätt inpå bakom att det är omöjligt. Vi får en liten extra sväng innan vi kommer runt och in på busstorget igen. Nu börjar jag guida busschauffören likt en GPS och vi klarar av att ta oss till min busshållplats där jag kliver av. Busschauffören tackar för guidningen och innan jag kliver av tackar jag för att jag fått åka med gratis och berättar hur han ska fortsätta sin färd till bussens slutmål.

Skriv en kommentar