Adressändring - ett skämt!

Den 17 maj genomförde jag min adressändring på Adressändrings hemsida. Jag ogillar fakturor så jag loggade in med min e-legitimation och betalade 440 kronor direkt. För dessa 440 kronor skulle jag ha fått/blivit skriven på min nya adress i Karlstad och jag skulle få min post eftersänd till mig i ett års tid.
 
När jag åkte till nya jobbet för att få en introduktion till min nya tjänst så skulle jag även skriva ut en A-skattesedel från Skatteverkets hemsida för att löneenheten skulle kunna se min skattesats. Nemas problemas. Jag trodde att min nya adress och folkbokföring skulle börja gälla from 25 maj, vilket var dagen jag valde, men då det den 28 maj inte gått igenom så tänkte jag (och även nya kollegorna) att det säkert berodde på att det tog ett par dagar för folkbokföringen att falla igenom.
 
Hela första introduktionsveckan gick, men inte blev jag skriven i Karlstad. Då jag var inne på andra introduktionsveckan och det fortfarande inte hänt något mailade jag kundtjänst och fick snabbt svar. Dom skulle försöka hjälpa mig men behövde mitt bekräftelsenummer vilket jag gav dom. Kundtjänst lovade nu att skicka ut en blankett som jag skulle få fylla i och skicka tillbaka till dom. Tiden gick men ingen blankett kom, däremot en bekräftelse på min betalning för eftersändningen av posten. Jag blev inte heller folkbokförd i Karlstad. I samma veva försvann mitt Tele2 SIM-kort som med hjälp av Adressändring borde blivit eftersänt till Karlstad.
 
Tillslut tröttnade jag i torsdags och ringde Adressändrings kundtjänst. Jag pratade med en mycket artig norrlänning som på alla sätt och vis försökte hjälpa mig. Jag förklarade att jag gjort adressändringen med e-legitimation och betalat direkt online just för att slippa fakturor och krångel och han förstod mig till punkt och pricka. Jag berättade om Tele2 incidenten och att jag tycker att det känns olustigt att betala Adressändring 440 kronor för något som uppenbarligen inte fungerar. Jag bad om hjälp att få adressändringen att gå igenom nu, snarast och fick svaret att Adressändring måste skicka ut en blankett till mig som jag ska fylla i och skicka tillbaka, för att bekräfta att jag verkligen vill skriva mig på en annan adress och eftersända posten. Då förklarade jag för norrläningen på Adressändrings kundtjänst att det i mina öron lät helt befängt. Inte nog med att jag genomfört min adressändring på säkrast möjliga sätt, via e-legitimation, jag har dessutom direkt givit Adressändring 440 kronor för att dom ska sända min post vidare, sen måste jag skicka in en påskriven blankett där jag lovar att jag verkligen vill flytta. Vad trodde dom bekräftelsen med e-legitimationen och inbetalningen var? Ett skämt? En gåva?
 
Förslaget jag då fick av Adressändring var att gå in på Skatteverkets hemsida och där genomföra min adressändring. Nu blev jag eld och lågor och meddelade norrläningen på andra sidan luren att detta var det förslag jag fått från allra första början av min killkompis Daniel men att jag då sagt till honom att jag ville ha posten eftersänd då jag trots allt skulle flytta 30 mil bort. Jag ifrågasatte nu även varför jag hade betalat 440 kronor för något som jag i sådana fall kunde gjort gratis. Jag fick inget svar...
 
Det ska bli spännande att se om jag får en blankett hemskickad som jag måste skriva på. Och om den kommer rätt, med tanke på eftersändningens brister...

Skriv en kommentar