PW och pajfabriken.

 
Efter en intensiv arbetsdag var det skönt att komma hem, få i sig lite mat och sedan byta om till träningskläderna för att ta en powerwalk med syrran ner till Vårsta Centrum. Där, i Vårsta, handlade jag ingredienserna till mitt (och syrrans) kommande citronpajsbak.
 
18:40 började vi gå och vi var inte hemma förän 20:00. Fast då hade jag ju handlat också.
 
GRYMT skön sväng att gå ner till Vårsta. Lagom långt (tar ca en timme) och precis rätt placering på den lätt lutande uppförs/nerförsbacken. Dit. Till Vårsta. Lutar det lätt neråt hela vägen och på hemvägen, då man börjar bli lite varm i kläderna så går det långsamt uppför.
 
Väl hemma satte vi igång pajfabriken. Syrran stod för degen (alltså pajdegen) och jag stod för fyllningen. Då hon pressat dit första pajdegen så fyllde jag upp pajen med citronfyllningen och sedan skjutsade jag in pajen i ugnen innan vi påbörjade nästa paj. Varje paj fick 30 minuter i ugnen och det var precis lagom för då hann vi skapa paj nummer två och paj nummer tre.
 
Orsaken till hela pajfabriken är att jag idag bad registratorn på jobbet skicka ut ett mail att jag tänker bjuda på lite avskedsfika imorgon förmiddag och det blir ju ingen riktig fika utan hemmagjord paj. Citronpajsreceptet är i min mening syrrans (sen att hon fann det på nätet är en helt annan femma) och ett av mina absoluta favoritrecept på pajer. Visst, pajen är rätt mäktig då den innehåller grädde, men samtidigt gör den syrliga citronen att det hela harmonerar väldigt väl.
 
Imorgon blir det en tunn bit paj och en stor kopp kaffe. Jag längtar redan!

Skriv en kommentar