TACK Tele2 för kundvänligheten...

Tack Tele2 för kundvänligheten! Sist tabbade ni till det genom att fakturera mig för mer trippelt så mycket som jag skulle betala och den här gången har ni lyckats med något heeelt annat.
 
Vi tar allt från början. Den 15 maj, samtidigt som Mr Right och jag börjar intensiv packa ner alla våra tillhörigheter för att så småning om flytta får jag ett sms från Tele2 där det står "Hej, du behöver byta ditt SIM-kor, det nya SIM-kortet kommer med posten inom kort. MvH Tele2". Med tanke på hur mycket det på TV och radio pratas om bedrägeri och försök till bedrägeri tog jag första smset inte särskilt seriöst. Inte skulle väl den telefonoperatören som jag som jag haft sedan jag var 14(?) år gammal (jag är 27 år nu!) skicka ett kortfattat sms utan någon som helst förklaring till en kund? Näe... eller?
 
Jag mailar kundtjänst och hör efter om detta 1) Är ett sms från min telefonoperatör eller om det är ett sjukt skämt från en bedragare. 2) När det nya SIM-kortet beräknas komma till mig och i sådana fall till vilken adress? (Vi närmar oss som sagt var flyttdagen). Jag hör INGENTING av Tele2 och antar att deras kundtjänst graderat ner mitt mail till en - 10 på intresselistan. Den 22 maj får jag ett nytt sms (nu tro jag att det är från Tele2 då detta sms är mer välskrivet och tillochmed har en länk till deras hemsida). Det står såhär: "Hej. Du har nu fått brevet med ett nytt SIM-kort. Du behöver byta ditt gamla SIM-kort mot det nya, instruktion finns i brevet och på tele2.se/bytasim. MvH Tele2". Eftersom inget nytt SIM-kort kommit kontaktar jag tjejen som numera bor i min gamla lägenhet men hon känner inte till att något brev skulle ha kommit från Tele2 och i nya lägenheten (dit all post ska eftersändas) har det inte heller dykt upp något kuvert innehållandes ett SIM-kort.
 
Tiden går och jag tar för givet att Tele2 gör allt som är i sin makt att 1) Besvara mitt mail där jag ställer mig undrande till hela sms-grejen 2) Snarast möjligt skickar ut det där SIM-kortet som dom påstår att dom redan har skickat. Eftersom jag anser att hela grejen ligger hos Tele2 så tänker jag inte mer på saken utan ägnar dom kommande dagarna åt slutspurten med flytten och även åt själva flytten tills jag den 29 maj får ett nytt sms. Denna gång står det nästan som ett hot: "Hej! Du har fått hem ett brev med ett nytt SIM-kort. Du behöver genomföra bytet av SIM-kort snarast, ditt gamla SIM kommer att tas ur drift. MvH Tele2". Jag tar nu ytterligare en gång för givet att Tele2 är 1) Medvetna om att SIM-kortet aldrig nått mottagaren (i och med mitt mail till deras kundtjänst där jag ställer mig frågandes) 2) Självklart inte spärrar en befintlig kunds SIM-kort förrän det nya SIM-kortet sitter i telefonen.
 
Efter 29 maj får jag ytterligare två "hotfulla" sms från Tele2 med samma text som det sista smset där dom ber mig sätta i det nya SIM-kortet i telefonen då dom tänker stänga av mitt gamla SIM-kort. Jag börjar nu själv tröttna på Tele2 som leverantör men tänker att jag får fixa till allt sen.
 
Sen blev ofrivilligt natten till idag för när jag gick och la mig så fungerade min telefon alldeles perfekt. Jag skickade ett godnatt-sms till Mr Right och somnade sedan. När jag vaknade imorse upptäckte jag att mitt SIM-kort blivit spärrat då det stod "Ange PUK-kod (10)". Jag trodde då att detta var ett sjukt skämt, ungefär som det absolut första byta-SIM-kort-smset från Tele2 och stängde av mobilen för att sedan starta om den. Icke sa nicke. Inget sjukt skämt utan ett faktum. Tele2 hade angripit mitt SIM-kort.
 
Ett par timmar senare, under fikarasten på jobbet satte jag mig i telefonkö till Tele2´s kundtjänst och efter ungefär 6 minuters väntetid hamnade jag hos en kille. Jag återberättade vad som hänt, från dom skumma smsen som jag inte trodde kom från Tele2 fram tills dess att jag vaknat och mobilen var spärrad till PUK-koden. Jag frågade sedan kundtjänst killen två saker. 1) Om dom brukade tala om för sina kunder att dom skulle byta SIM-kort via sms 2) Att jag fann det mycket olustigt att dom spärrat mitt befintliga SIM-kort innan jag fått ett nytt. Svaret jag fick chockade mig...
 
Killen på Tele2´s kundtjänst sa att visst gick det till så att man fick ett sms som talade om att SIM-kortet behövdes bytas ut och vidare sa han att Tele2 ALDRIG skulle spärra mitt SIM-kort utan att jag själv måste ha gjort det. Då svarade jag honom "Så du menar att jag för första gången i mitt liv skulle ha gått i sömnen, stängt av min mobiltelefon för att sedan starta om den och slå in fel PIN-kod tre gånger på raken så att telefonen låser sig till PUK-koden?". Killen svarade på fullaste allvar "Ja så skulle det ha kunnat gått till, det är mycket möjligt, för vi spärrar aldrig några SIM-kort förrän kunden aktiverat sitt nya SIM-kort i telefonen".
 
OM Tele2´s kundtjänst haft något som kallas KUNDSERVICE överhuvudtaget så hade killen innan hela den absurda jag-skulle-ha-gått-i-sömnen-diskutionen uppstod bara sagt "Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, vi har gjort fel och jag ska göra allt som står i min makt för att rätta till det". Det är allt som hade behövts för att göra mig någolunda tillfredställd som kund, där och då. Men nej, han beskyller mig för att ha gått i sömnen och spärrat mitt SIM-kort till PUK-kod.
 
Tillslut fick jag hjälp med PUK-koden (som jag omöjligt kan minnas eller för den delen sparat då jag som sagt var fick mitt första SIM-kort till min allra första mobiltelefon, en Nokia 5110) och då säger killen från kundtjänst "Nu fungerar allt va?". NEJ det fungerar inte. Där mobiltelefonen visar hur bra täckning den har är det ett stort kryss och framför hela displayen är det ett utropstecken och det står "BEGRÄNSAD TJÄNST".
 
Summa av kademumma. Jag ska få ett nytt SIM-kort skickat till mig men killen på kundtjänst visste inte exakt hur lång tid det skulle ta. Om jag inte hade tid att vänta kunde jag åka till en Tele2 butik så kunde dom "kanske hjälpa mig". Stor chans att jag ska för egna bensinpengar åka till närmaste Tele2 butik och chansa på att dom kan hjälpa mig. Tele2 LÄR ER. NI GÖR FEL, NI FÅR RÄTTA TILL DET!
 
Det nya SIM-kortet kommer i alla fall till Karlstad. Synd bara att jag befinner mig två veckor till i Stockholm. Frågade om det gick att få det skickat till någon annan adress, tex den jag kommer befinna mig på i två veckor till men icke. Antar att Mr Right får skicka SIM-kortet vidare till mig. Jag har alltså en jättefin mobiltelefon som jag inte kan använda. Överhuvudtaget. Är jag hemma hos mamma och pappa kan jag via WiFi använda telefonen som en liten surfplatta eller som digitalkamera, men som mobiltelefon är den heeelt värdelös då SIM-kortet fortfarande är spärrat.

Skriv en kommentar