Premiär!

 
Idag fick jag min premiärtur på en MB-cykel. Jag har aldrig innan suttit på en MB och än mindre cyklat på en. Mr Right och hans bror är lätt cykelnördiga och även om jag velat, så har jag inte med min PEAK Citybike kunnat hålla varesej deras tempo eller cykla på samma vägar (stigar) som dom.
 
Mr Right fick ju en ny, bättre MB-cykel av mig i 30-års present. Dyrt kan tyckas men jag anser att cyklar man ca 10 mil i veckan bara till och från jobbet, så är en riktigt bra cykel en investering och en del av en bättre hälsa och ett ännu bättre välbefinnande. Igår då Mr Right tog en kvällstur med den nya cykeln så ringde Mr Right efter ca 40 minuter och jag kände direkt att någonting var fel. Tur i oturen hade Mr Right råkat få in en metallbit i bakhjulet vilket bidragit till att slangen i däcket givit upp. Idag köpte Mr Right en ny slang och med hjälp av sin bror lyckades han få cykeln användbar igen.
 
Vädret idag har varit fruktansvärt fint, visst känns det i luften att hösten smyger sig på men det gäller att njuta av den lilla värme och sol som fortfarande finns. Sagt å gjort, jag frågade killarna om vi inte kunde ta en cykeltur ut till svärföräldrarna för att testa å cykla med Milou. Idéen till att cykla med Milou fick jag i söndags då jag och Milou tog en promenad till Mariebergsskogen och mötte en äldre farbror som cyklade med sin överviktiga Jack Russel. Farbrorn berättade för mig att han fått recept av sin veterinär att cykla med hunden då den var överviktig och behövde gå ner i vikt men farbrorn sa även något väldigt klokt "Det finns inget annat sätt (än att cykla) som en människa kan trötta ut en Jack Russel". Sagt å gjort Mr Right erbjöd sig att låna ut sin gamla MB-cykel till mig och vi sänkte sadeln så långt det gick vilket gjorde att jag faktiskt kunde sitta på cykeln OCH nå ner till marken :)
 
Eftersom jag aldrig någonsin cyklat på en cykel utan fotbroms så tog vi en liten uppvärmningstur till Mr Right´s bror innan vi vände om och cyklade genom stan ut till svärföräldrarna. Väl där hämtade vi upp Milou som ganska direkt fattade galoppen med att springa bredvid cykeln. Vi (jag, Mr Right och hans bror) cyklade i ca 28 km/h på grusvägen och ändå var Milou nästan konstant lite framför cykeln. Det är helt otroligt vilken energi han har och imorgon tror jag nog vi får ge oss ut på ytterligare en cykeltur men denna gången en längre :)
 
Ps. Cykeln ovan på bilden vore inte helt fel att få äga om jag skulle fortsättningsvis tycka att cykling "offroad" är kul. En Skye SL Disc från TREK. Fin men ganska dyr, 5699 kr.

Skriv en kommentar